Fotograferen van helder of gekleurd glas

Productfotografen staan voor veel uitdagingen bij het fotograferen van sterk reflecterende producten zoals glas, edelstenen en metalen. Maar voor de fotograaf die licht kan vormen, regelen en reflecties en lichtvlekken kan verwijderen, kan het net zo gemakkelijk zijn als het fotograferen van niet-reflecterende producten. In deze zelfstudie gebruiken we verschillende lichtvariaties en producten om aan te tonen hoe reflecterende objecten als helder of gekleurd glas, correct worden belicht en afbeeldingen van hoge kwaliteit worden gemaakt die het imago van jouw producten helpen verbeteren en de verkoop stimuleren.

Er bestaan veel verschillende manieren om glas te fotograferen, maar de meest flatterende en visueel opvallende methode maakt gebruik van een techniek waarbij we het glasproduct van achteren belichten.

Deze techniek wordt “backlighting” genoemd. Het zal elk glasproduct strelen door gebruik te maken van de doorschijnendheid van het glas. Het geeft het product een “kristalhelder” uiterlijk.

Stap 1: De opstelling

Om ​​“backlighting” te creëren, heb je een fatsoenlijk opnamegebied nodig, vooral omdat je een kwetsbaar product gebruikt. Maak je studio veilig door de lichtbron(nen) goed te bevestigen. Gebruik een stevig platform om het product op te plaatsen. Plaats een lichtbron zo achter het product, dat het meest heldere gebied rechtstreeks door het glas schijnt en de natuurlijke uitlijnen en rondingen van elk oppervlak benadrukt. Heb je problemen met het gelijkmatig belichten van het product? Laat dan de lamp eens zakken of breng het product iets omhoog. Je kunt continu licht of flitslicht gebruiken. Beide manieren zijn goed, omdat er gebruik wordt gemaakt van een statief.

Een belangrijke stap is het verzachten van de lichtbron. Hiervoor kun je een paraplu gebruiken en/of gebruik maken van dun, wit stof of papier. Plaats het witte papier of stof tussen het product en het licht en vul dit aan door wit foamboard onder het product en aan beide zijden te plaatsen (zoals hiernaast weergegeven).

Het foamboard helpt het licht op het product te reflecteren en zorgt dat het licht zich zachtjes om het onderwerp wikkelt. We raden aan een extra stuk wit papier of stof bovenop de set-up toe te voegen om licht van bovenaf op het onderwerp te reflecteren.

Denk aan deze “box”-belichtingsopstelling om zacht raamlicht te imiteren. Je wilt dat het licht zich gelijkmatig over het onderwerp wikkelt zonder harde witte vlekken of storende reflecties te creëren.

Het foamboard helpt het licht weer op het product te reflecteren.

Gebruik voor scherpere contouren en kleuren zwarte foamboarden aan weerszijden van het product. Dit verzadigt de kleuren beter en benadrukt de randen van het glaswerk. In de onderstaande afbeeldingen zie je de verschillen tussen het gebruik van geen foamborden aan de zijkanten, het gebruik van witte platen, het gebruik van zwarte platen en het gebruik van zwarte platen die strak naast het product zijn getrokken. Het meest opvallende is dat de buitenste zwarte lijn van de vaas geleidelijk meer wordt gedefinieerd, door het gebruik van de foamborden.

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Geen borden – reflecties

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Witte foamboarden

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Zwarte foamboarden

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Zwarte foamboarden
dichterbij

Je hebt ook een statief nodig om beelden van verschillende producten consistent te houden.

Voordat je begint met het aanpassen van je camera-instellingen en het maken van foto’s, controleer je of het product is schoongemaakt met glasreiniger en vrij is van stof. Dit helpt om de foto sneller te bewerken in bijvoorbeeld Photoshop.

Stap 2: Camera instellen

Afhankelijk van welke lichtstijl je in de belichtingsinstelling wilt gebruiken, pas je de witbalans aan met het interne opnamemenu van je camera. In deze handleiding gebruiken we flitsers. Daarom hebben we de witbalans van onze camera ingesteld op de flitsinstelling om te compenseren voor de blauwe gloed die het licht van de flitser bevat. Gebruik bij twijfel je automatische witbalansinstelling.

Gebruik je de auto-focus? Dan kun je het beste focussen op één van de buitenste delen van het glaswerk, omdat het autofocussysteem van de camera een gedefinieerd object nodig heeft om op scherp te stellen. Kies een bepaald onderdeel van je onderwerp met veel contrast, wat de camera gemakkelijk kan herkennen. In ons voorbeeld hebben we ons gericht op de onderkant van de vaas, omdat deze donkerder en duidelijker is.

We raden aan te fotograferen in de handmatige modus. Hiermee heb je volledige controle over hoe de camera licht interpreteert en de foto’s opneemt. Je stelt het diafragma in op f/11 of hoger (f/16) om zoveel mogelijk details vast te leggen. Gebruik een zo laag mogelijke ISO-waarde (ISO 100) om details te behouden en te voorkomen dat een onaantrekkelijke korrel zichtbaar wordt (kenmerkend voor foto’s met een hogere ISO-waarde).

Als je continu licht gebruikt, kun je ervoor kiezen om de lichtmeter van de camera in de zoeker te gebruiken om de sluitertijd te bepalen. Omdat het belangrijk is om achtergronden in “backlighting” te overbelichten, kun je de sluitertijd een of twee stops lager instellen dan de lichtmeter van de camera aanraadt, zoals getoond in de onderstaande afbeeldingenreeks.

Te veel licht

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Perfect

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Te weinig licht

Wees niet bang om een ​​testopname te maken. Besteedt ook vooral tijd aan het maken van kleine aanpassingen aan je (camera-)instellingen voor de best mogelijke afbeeldingen.

Stap 3: Afbeeldingen nabewerken

Gelukkig, doet de achtergrondverlichting onvolkomenheden op het glasproduct wegblazen, wat de postproductie-workflow enorm zal vereenvoudigen. Als er echter vlekken of stofjes zichtbaar zijn, kloon je deze er uit in een bewerkingsprogramma zoals photoshop. Werk daarna aan het egaliseren van je achtergrond naar puur wit. Deze eenvoudige snelle handelingen zorgen ervoor dat je afbeeldingen er geweldig uitzien.

De volgende afbeeldingen zijn gemaakt met dezelfde “backlighting” die we in deze handleiding hebben gedemonstreerd!

Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie
Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie
Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie
Productfotografie - Reclamefotografie - Proshoots - Glasfotografie

Er zijn ontelbaar veel manieren om reflecterende objecten te belichten. Deze eenvoudige belichtingsopstelling zorgt dat je productafbeeldingen verleiden en zich onderscheiden van de rest.

Soms kan het postproductieproces vervelend en langdurig aanvoelen, vooral als u vindt dat uw productafbeeldingen uitgebreid werk vereisen om er op hun best uit te zien. Als u zich overweldigd voelt, probeer dan de post-processing uit te besteden aan een bedrijf als Bright-River, die afbeeldingen kunnen laten schitteren met een zeer snelle levertijd. Uitbesteding kan helpen om een deel van uw postproductie- en marketingworkload te verlichten, zodat u zich kunt concentreren op het beheersen van deze belichtingstechnieken en het verkopen!

Leave a Reply