Alles

Fotograferen van helder of gekleurd glas

Productfotografie-Glas

Productfotografie-Glas

Productfotografen staan voor vele uitdagingen tijdens het fotograferen van sterk reflecterende producten zoals glas, edelstenen en metalen. maar voor de fotograaf die licht kan vormen, regelen en reflecties en andere onbetamelijke afleidingen zoals lichtvlekken kan verwijderen, kan het net zo gemakkelijk zijn als het fotograferen van niet-reflecterende producten. In deze zelfstudie gebruiken we verschillende lichtvariaties en producten om aan te tonen hoe reflecterende objecten als helder/gekleurd glas, correct worden belicht en afbeeldingen van hoge kwaliteit worden gemaakt die het imago van uw producten helpen verbeteren en uw verkoop kunnen stimuleren.

 

Er bestaan veel verschillende manieren om glas te fotograferen, maar de meest flatterende en visueel opvallende methode maakt gebruik van een techniek waarbij we het glasproduct van achteren belichten.

Deze eenvoudige techniek wordt “backlighting” genoemd en het zal elk glasproduct strelen door gebruik te maken van de doorschijnendheid van het glas om uw product een "kristalhelder" uiterlijk te geven.

Stap 1: De opstelling

Om ​​“backlighting” te creëren heb je een fatsoenlijk opnamegebied nodig, vooral omdat je een kwetsbaar product gaat gebruiken. Doe je best om je studio veilig te maken door de lichtbron(nen) goed te bevestigen en zorg ervoor dat je een stevig platform gebruikt om het product te plaatsen. Plaats een lichtbron zo achter het product dat het helderste gebied rechtstreeks door het glas schijnt en de natuurlijke uitlijnen en rondingen van elk oppervlak benadrukt. Als je problemen ondervindt met het gelijkmatig belichten van het product, probeer dan de lamp te laten zakken of breng het product iets omhoog. Je kunt continu licht of flitslicht gebruiken, beide manieren zijn prima, omdat er gebruik wordt gemaakt van een statief.

Een belangrijke stap is het verzachten van de lichtbron, hiervoor kun je een paraplu gebruiken en / of gebruik maken van dunne witte stof/papier. Plaats het witte papier of de witte stof tussen het product en het licht en vul dat aan door wit foamboard onder het product en aan beide zijden te plaatsen (zoals hierboven weergegeven). Het foamboard zal helpen het licht weer op het product te reflecteren en zorgt ervoor dat het licht zich zachtjes om het onderwerp wikkelt. We raden aan een extra stuk wit papier of stof bovenop de set-up toe te voegen om licht van bovenaf op het onderwerp te reflecteren.

 

­
Denk aan deze "box" -belichtingsopstelling om zacht raamlicht te imiteren - je wil dat het licht gelijkmatig over uw onderwerp wikkelt zonder scherpe "witte vlekken" of storende reflecties te creëren.

De foamboard zal helpen het licht weer op het product te reflecteren.

 

Gebruik voor scherpere contouren en kleuren zwarte foamboarden aan weerszijden van uw product. Dit zal de kleuren beter verzadigen en de randen van uw glaswerk benadrukken. In de onderstaande afbeeldingenreeks ziet u de verschillen tussen het gebruik van geen schuimborden aan de zijkanten, het gebruik van witte platen, het gebruik van zwarte platen en het gebruik van zwarte platen die strak naast het product zijn getrokken. Het meest opvallende is dat u zult merken dat de buitenste zwarte lijn van de vaas geleidelijk meer wordt gedefinieerd, door het gebruik van de foamborden.

 

 

Proshoots-Productfotografie | Reclamefotograaf-

Geen borden – reflecties

Witte foamboarden Reclamefotograaf  

Witte foamboarden

 Zwarte foamboarden 

Zwarte foamboarden

Zwarte foamboarden dichterbij Reclamefotograaf

Zwarte foamboarden dichterbij

 

Je hebt ook een statief nodig om beelden van verschillende producten consistent te houden.

Voordat je begint met het aanpassen van je camera-instellingen en het maken van foto's, controleer je tenslotte of het product is schoongemaakt met glasreiniger en vrij is van stof. Dit zal helpen om de foto nog sneller te bewerken in bijvoorbeeld photoshop!

Stap 2: Camera instelling

Afhankelijk van welke lichtstijl je in de belichtingsinstelling wilt gebruiken, pas je de witbalans aan met het interne opnamemenu van je camera. In deze handleiding gebruiken we flitsers, daarom hebben we de witbalans van onze camera ingesteld op de flitsinstelling om te compenseren voor de blauwe gloed die het licht van de flitser bevat. Gebruik bij twijfel je automatische witbalansinstelling.

 

Bij gebruik van auto-focus kun je het bete focussen op één van de buitenste delen van het glaswerk omdat het autofocussysteem van de camera een gedefinieerd object nodig heeft om op scherp te stellen. Kies een bepaald onderdeel van uw onderwerp veel contrast, dit kan de camera gemakkelijk herkennen. In ons voorbeeld hebben we ons gericht op de onderkant van de vaas, omdat deze donkerder en duidelijker is.

 

We raden aan te fotograferen in de handmatige modus, waarmee je volledige controle hebt over hoe de camera licht interpreteert en de foto's opneemt. je stelt het diafragma op f / 11 of hoger (zoals f / 16) in om zoveel mogelijk details vast te leggen. Gebruik een zo laag mogelijke ISO-waarde (zoals ISO 100) om de meeste details te behouden en te voorkomen dat een onaantrekkelijke korrel zichtbaar wordt (dit is kenmerkend voor foto's die met een hogere ISO-waarde zijn gemaakt.

Als je continu licht gebruikt, kun je ervoor kiezen om de lichtmeter van de camera in de zoeker te gebruiken om de sluitertijd te bepalen. Omdat het belangrijk is om achtergronden in “backlighting” te overbelichten moet je waarschijnlijk uw sluitertijd een of twee stops lager instellen dan de lichtmeter van uw camera aanraadt, zoals getoond in de onderstaande afbeeldingenreeks.

 

 

Proshoots-Productfotografie | Reclamefotograaf-

Te veel licht

Proshoots-Productfotografie | Reclamefotograaf-

Perfect

Proshoots-Productfotografie | Reclamefotograaf-

Te weinig licht

Wees niet bang om een ​​testopname te maken en besteed wat tijd aan het maken van kleine aanpassingen aan je instellingen en camera-instellingen om de best mogelijke afbeeldingen vast te leggen om je producten te promoten!

 

Stap 3: Afbeeldingen nabewerken

Gelukkig, doet de achtergrondverlichting onvolkomenheden op het glasproduct wegblazen, wat de postproductie-workflow enorm zal vereenvoudigen. Als er echter vlekken of stofjes zichtbaar zijn, kloon je deze er uit in een bewerkingsprogramma zoals photoshop. Werk daarna aan het egaliseren van je achtergrond naar puur wit. Deze eenvoudige snelle handelingen zorgen ervoor dat je afbeeldingen er geweldig uitzien.

De volgende afbeeldingen zijn gemaakt met dezelfde “backlighting” die we in deze handleiding hebben gedemonstreerd!

 

 

 

 

Er zijn ontelbaar veel manieren om reflecterende objecten te belichten, maar deze eenvoudige belichtingsopstelling kan ervoor zorgen dat je productafbeeldingen klanten verleiden en zich onderscheiden van de rest!

Soms kan het postproductieproces vervelend en langdurig aanvoelen, vooral als je vindt dat het maken van de productafbeeldingen erg veel tijd vereisen om er op hun best uit te zien. Als u zich overweldigd voelt, probeer dan de post-processing uit te besteden aan een bedrijf als Bright-River, die je afbeeldingen kan laten schitteren met een zeer snelle levertijd. Uitbesteding kan helpen om een deel van uw postproductie- en marketingworkload te verlichten, zodat u zich kunt concentreren op het beheersen van deze belichtingstechnieken en het verkopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *